Wspomaganie kierownicy w nowoczesnych samochodach

Wspomaganie kierownicy to ułatwienie znane w motoryzacji już od dłuższego czasu i właściwie dzisiaj ciężko byłoby sobie w ogóle wyobrazić wyprodukowanie samochodu, który nie byłby wyposażony w ten układ. Co prawda ciągle można spotkać kierowców twierdzących, że coś takiego nie jest im w ogóle potrzebne i manewrowanie pojazdem bez wspomagania nie jest specjalnie skomplikowane i dodatkowo pozwala zastąpić wizytę na siłowni, ale tak jak i samochody bez tego systemu, są oni już właściwie reliktem przeszłości.

Jak zmieniło się wspomaganie kierownicy


Wspomaganie kierownicy, zresztą, jak i cała motoryzacja, znacznie ewoluowało na przestrzeni lat. Powoli cała branża przechodzi od tradycyjnych, hydraulicznych rozwiązań na sporo nowocześniejsze i bardziej ekonomiczne elektryczne wspomaganie kierownicy.
Różnica między klasyczna hydrauliką a elektryką jest taka, że ta pierwsza jest przede wszystkim znacznie bardziej skomplikowanym układem i jako taki jest również narażona na częstsze awarie i usterki spowodowane możliwością szybszego zużywania się elementów.


Nie znaczy to jednak, że elektryczny odpowiednik wspomagania jest całkowicie bezawaryjny, bo do tego jeszcze daleka droga, ale dzięki pewnym uproszczeniu można już mówić o znacznym postępie w tej dziedzinie.

Zasilanie systemów wspomagania


Kolejną sprawą jest sposób zasilania systemów wspomagania kierownicy. Te klasyczne, oparte na hydraulicznych rozwiązaniach są zasilane bezpośrednio przez silnik naszego samochodu. Powoduje to spadek mocy silnika, której część musi zasilić układ oraz, co jest z tym bezpośrednio związane, także i większe zużycie paliwa. Nie jest ono niezauważalne, bowiem może dochodzić do zwiększenia spalania nawet o 0,5 l paliwa na każde przejechane 100 km, co po pewnym czasie będzie odczuwalne dla naszych portfeli.

Zasilanie podobnych układów energią elektryczną jest znacznie bardziej ekonomicznym rozwiązaniem, zarówno jeśli weźmiemy pod uwagę samo zużycie paliwa w aucie, jak również moc silnika, która w przypadku elektronicznych rozwiązań może być prawie w całości skierowana na system napędzający pojazd.


Co więcej, cały układ elektrycznego wspomagania kierownicy jest tańszy w produkcji, co przełoży się na cenę nowego samochodu, oraz zajmuje mniej miejsca pozostawiając je na inne udogodnienia montowane w nowoczesnych samochodach.


Kolejną zaletą stosowania wspomagania zasilanego elektrycznie jest to, że cały układ pobiera energię tylko wtedy kiedy wykonywany jest ruch kierownicą (w przeciwieństwie do hydraulicznego odpowiednika), co pozwala na uzyskanie dodatkowych oszczędności.

Redakcja