Rozrusznik jako serce samochodu

Silniki spalinowe to bez wątpienia wynalazek przełomowy, który miał wpływ na życie wielu ludzi i na zawsze zmienił już nasz świat. Trudno sobie dziś nawet wyobrazić funkcjonowanie bez korzystania z tej technologii i właściwie to można by się nawet pokusić o stwierdzenia, że ich nagły brak spowodowałby prawdziwą apokalipsę.


Silniki takie, mimo wszystkich zalet, jakie niesie ich wykorzystanie, mają jednak jedną, zasadniczą wadę. Mianowicie nie są w stanie same ruszyć, bez dostarczenia im bodźca z zewnątrz.
Dawniej sprawę tę załatwiało się za pomocą korby, którą trzeba było zakręcić, aby odpalić jakikolwiek samochód. Było to jednak rozwiązanie ciężkie, komu chce się kręcić korbą, oraz całkiem niebezpieczne, bo na przykład nieodpowiednie uchwycenie korby mogło w pewnych warunkach doprowadzić do znacznego uszkodzenia ciała.


Nie dziwi więc fakt, że inżynierowie zajmujący się motoryzacją, bardzo intensywnie pracowali nad innym wynalazkiem, który miał taką korbę zastąpić. W rezultacie ich starań powstał rozrusznik samochodowy, który dziś całkowicie zwalnia nas z ciężkiego obowiązku, jaką było przymusowe kręcenie korbą przy każdym odpalaniu.


Zastanawiacie się pewnie jak działa rozrusznik?

Otóż jest to rozwiązanie stosunkowo proste i nie trzeba wielkiej technicznej wiedzy, aby pojąć zasady jego działania.
Rozrusznik samochodowy jest to po prostu niewielki silnik elektryczny, który obraca wałem korbowym w momencie przekręcania kluczyka w stacyjce. Jest to działanie konieczne do odpalenia silnika, bowiem jak wspomniano wyżej, silnik spalinowy potrzebuje zewnętrznego „bodźca” aby móc w ogóle zaskoczyć. W dalszych fazach rozruchu, rozrusznik automatycznie wyłącza się.
Rozrusznik jest więc swoistym sercem samochodu, który daje mu pierwsze tchnienie i energię niezbędną do dalszej pracy. Aby tego dokonać musi on kilkukrotnie zakręcić wałem korbowym z odpowiednią szybkością.

Różne silniki – różne działanie

W zależności od tego czy jest to silnik benzynowy czy też diesel, musi to być od sześćdziesięciu do nawet dwustu obrotów na minutę. Silniki diesla potrzebują większej ilości obrotów, dlatego właśnie rozruszniki montowane w samochodach z tym rozwiązaniem muszą mieć znacznie większą moc niż w przypadku tych napędzanych benzyną.


Rozrusznik, aby sam działał musi pobierać energię z akumulatora samochodowego, dlatego właśnie w dieslach akumulatory mają większy prąd rozruchowy. Dlatego też bardzo ważne jest posiadanie odpowiednio sprawnego akumulatora, bowiem bez energii dostarczanej przez tę baterię żaden dzisiejszy samochód nie będzie miał szansy na odpalenie.

Redakcja