Opony samochodowe jako element, który łączy całą konstrukcję z podłożem, są bez wątpienia jedną z ważniejszych części w aucie. Nie tylko dlatego, że ich jakość wpływa bezpośrednio na osiągi samochodu i ma niebagatelne znaczenie dla poprawy komfortu jazdy i zużycia paliwa, ale również ze względów bezpieczeństwa.
Po pierwsze dlatego, że opona jako czynnik bezpośrednio wpływający na przyczepność i trakcję musi po prostu zapewniać jak najwyższą jakość tych parametrów. Bez tego utracimy prawdopodobnie kontrolę nad pojazdem i możemy doprowadzić do tragicznego w skutkach wypadku.
Żeby opony spełniały w prawidłowy sposób swoje zadania, muszą być nie tylko odpowiednio dobrane do danego modelu auta ale również ich stopień zużycia i wiek muszą być na tyle niskie, że guma nie utraci swoich właściwości.
Okresowa ocena stanu opon
Z tych powodów koniecznością staje się okresowa ocena stanu opon zamontowanych w naszym pojeździe. Najprościej będzie to zrobić przed sezonową wymianą opon, możemy bowiem wtedy bardzo dokładnie obejrzeć stan ogumienia z każdej możliwej strony, także od wewnątrz.
Podstawowym czynnikiem, na który należy zwracać uwagę jest głębokość bieżnika. Jeśli będzie ona zbyt mała, to nie tylko stworzymy zagrożenie na drodze, ale możemy również narazić się na dotkliwe konsekwencje finansowe w postaci mandatu karnego nałożonego przez patrol policji drogowej.
Co mówią przepisy?
Przepisy polskiego prawa dopuszczają minimalną głębokość bieżnika opony samochodowej na poziomie 1,6 mm, jednak większość ekspertów jest zdania, że taka głębokość jest już zbyt mała i może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, zwłaszcza podczas jazdy w cięższych warunkach pogodowych. Zaleca się zatem zakup nowych opon jeżeli bieżnik będzie płytszy niż 4 mm. Można to zmierzyć specjalnym urządzeniem przeznaczonym do wykonywania pomiarów głębokości bieżników lub zwykłą suwmiarką.
Kolejna sprawą jest dokładne obejrzenie opony pod kątem wystąpienia widocznych uszkodzeń mieszanki kauczukowej. Szukamy przede wszystkim sparciałych elementów, widocznych przecięć, wybrzuszeń czy na przykład większego zużycia z jednej strony. Ta ostatnia cecha może też świadczyć o poważniejszych awariach samochodu.
Opony z widocznymi śladami zużycia stanowią już całkiem realne zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa i nadają się już raczej do utylizacji.
Ważny jest także wiek opony. Mieszanka kauczukowa, z której są wykonane, zachowuje swoje właściwości tylko przez określony czas, po upływie którego zaczynają się one zmniejszać. Przyjmuje się, że maksymalny wiek opony nie powinien przekraczać dziesięciu lat.