Jak monitorować i pielęgnować system chłodzenia silnika?

System chłodzenia silnika jest jednym z najważniejszych, choć często niedocenianych systemów w samochodach osobowych. Aby dobrze zrozumieć jego znaczenie trzeba najpierw zrozumieć zasadę działania silnika spalinowego. W największym skrócie silnik spalinowy zamienia energię chemiczną zgromadzoną w paliwie na energię mechaniczną, która następnie jest przekazywana na koła. 

Jak działa silnik spalinowy?

Opisana przemiana energii odbywa się w procesie spalania, któremu towarzyszy wydzielanie się dużych ilości ciepła. Oczywiście silniki są projektowane tak, aby ich optymalna temperatura pracy była wyższa od temperatury otoczenia, ale i tak nie jest na tyle wysoka, aby móc znieść całą energię cieplną wytwarzaną podczas ich pracy. Dlatego odprowadzania nadmiaru ciepła z silnika jest niezbędne dla jego prawidłowego funkcjonowania.

Jeśli dojdzie do sytuacji, w której przez awarię któregoś z kluczowych elementów układu chłodzenia, przestanie on działać, to w zdumiewająco krótkim czasie silnik zacznie się przegrzewać. Jest to sytuacja bardzo niebezpieczna, ponieważ przegrzany silnik odkształca się w wyniku działania temperatury. Elementy takie jak tłoki poddają się rozszerzalności cieplnej, ich średnica się zwiększa i może dojść do sytuacji, w której silnik ulegnie zatarciu czy uszkodzi się w inny poważny sposób.

Zabezpieczenia przed przegrzaniem silnika

Przegrzanie się silnika jest na tyle poważnym problemem, że osoby projektujące samochody osobowe robią wszystko co w ich mocy, aby kierowcy poruszający się ich samochodami możliwe szybko zauważyli, że temperatura wzrosła do niebezpieczniej wysokiej wartości. To właśnie dlatego na deskach rozdzielczych tak wielu samochodów inżynierowie montują wskaźniki temperatury silnika lub kontrolki, które informują, że temperatura jest za wysoka. 

Jeśli dojdzie doi sytuacji, w której chłodnice chłodzące samochodowe nie są w stanie odpowiednio obniżyć temperatury i ta wzrasta do granicznych wartości, czyli wskazówka zbliża się do czerwonego pola, to trzeba się zatrzymać do momentu usunięcia awarii lub przynajmniej do momentu, w którym temperatura wróci do normy.

Materiał zewnętrzny

Redakcja