Filtr paliwa to jeden z elementów w samochodzie, na którym nie warto oszczędzać, jeśli chcemy, aby auto służyło nam bezawaryjnie przez długie lata. Mało kto zdaje sobie z tego sprawę, jak ogromne znaczenie ma filtr paliwa dla trwałości układu wtryskowego i że należy bezwzględnie pilnować terminów jego wymiany zgodnie z zaleceniami producenta. Dlaczego?
Funkcje filtra paliwa
Paliwo, które tankujemy, nigdy nie jest idealnie czyste. Zazwyczaj zawiera pył i rozmaite cząsteczki organiczne, a także całkiem sporo wody. Gdyby w takiej formie przedostało się do silnika, byłoby to niebezpieczne. I tu pojawia się zadanie dla filtra – oczyścić paliwo oraz pozbawić go nadmiaru wody.
Skutki niesprawnego filtra paliwa
Początkowo skutki korzystania z niesprawnego filtra paliwa są niemal niezauważalne. Z czasem jednak dochodzi do korozji silnika w wyniku przedostawania się tam nadmiaru wody. Uszkodzeniu ulec mogą tłoki i inne elementy poprzez regularne przedostawanie się do nich zanieczyszczeń. Może dojść również do zapowietrzenia układu.
Jeśli silnik zaczyna nierówno pracować, nie łapie obrotów i traci moc, może być to objawem zapchanego filtra paliwa. Dalsze użytkowanie takiego samochodu w konsekwencji doprowadzi do awarii pompy wtryskowej i wtryskiwaczy, a jest to niemały wydatek, wielokrotnie przekraczający koszt okresowej wymiany filtrów i olejów.
Częstotliwość wymiany filtra paliwa
Specjaliści radzą, aby wymiany filtra paliwa dokonywać każdorazowo podczas przeglądu samochodu. Producenci zalecają dłuższe okresy i bezwzględnie nie należy ich przekraczać. Jednak nie tylko wskazania producenta są wyznacznikiem czasu wymiany. Na okres użytkowania mają wpływ:
· czystość paliwa – im więcej zanieczyszczeń w paliwie tym szybsze zużycie filtra
· rodzaj paliwa – w pojazdach benzynowych żywotność filtrów jest zdecydowanie dłuższa niż w przypadku diesli.
· jakość filtra – rodzaj użytego materiału, np. włókno poliestrowe lub celulozowe z dodatkiem tworzywa sztucznego
· sprawność i szczelność układów współpracujących z silnikiem.
Wymiana filtra paliwa w silnikach benzynowych
Wymiany filtra paliwa w silnikach benzynowych można dokonać w warsztatach samochodowych ProfiAuto. Nie stwarza to jednak większych problemów i kto czuje się na siłach, może spróbować samodzielnie. Warunkiem jednak jest łatwy dostęp do filtra. W obecnie produkowanych samochodach jest to metalowa puszka, do której podłączone są przewody paliwowe, przy kielichach kolumn MacPhersona bądź przy ścianie grodziowej komory silnika. W starszym samochodach montowano filtr pod autem, przy zbiorniku paliwa bądź wzdłuż przewodów paliwowych. W tym przypadku konieczne jest skorzystanie z kanału.
Wymiana filtra paliwa w silnikach diesla
W przypadku samochodów z silnikami diesla wymiana filtra paliwa wygląda podobnie jak w przypadku wersji benzynowych. Pamiętać jednak dodatkowo należy, aby filtr wymieniać przed każdą zimą. W tym okresie, w filtrze odkłada się najwięcej wody, parafiny i ciężkich frakcji oleju i nie można dopuścić do jego zapchania.
Po wymianie filtra w silnikach wysokoprężnych konieczne jeszcze może być odpowietrzenie układu, najlepiej przy użyciu komputera diagnostycznego, w związku z tym warto podjechać na kompleksową wymianę filtra do warsztatu ProfiAuto.