Czujniki parkowania nie są już wynalazkiem nowym jednak mimo to nie zdążyły się jeszcze spopularyzować na tyle, żeby montować je we wszystkich, nowo wyprodukowanych autach. Być może przyczyną takiego stanu rzeczy jest ich koszt uniemożliwiający zastosowanie ich w samochodach niższej klasy, które z założenia mają być dużo bardziej dostępne ekonomicznie.
Mimo to większość kierowców, którzy korzystali już z tej technologii nie wyobraża sobie posiadania auta, które nie byłoby wyposażone w czujnik parkowania, przynajmniej z tyłu.
Gdzie można zamontować czujniki?
Na szczęście nawet posiadając nieco starszy samochód lub taki, który nie jest fabrycznie wyposażony w to udogodnienie, bardzo łatwo możemy zamontować odpowiedni system. Taką czynność najlepiej będzie oczywiście przeprowadzić w renomowanym warsztacie, ale montaż gotowego zestawu nie jest aż tak trudny, żeby nie dało się poradzić sobie z nim samodzielnie. Wymagana jest podstawowa znajomość mechaniki i elektroniki oraz dobre chęci i odrobina czasu.
Czujnik parkowania można zamontować zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu, chociaż częściej spotykany jest właśnie z tyłu, ze względu na trudności w parkowaniu jakie mają niektórzy kierowcy.
Bardzo często można spotkać zestawy posiadające również kamerę cofania, co znacznie ułatwia proces prawidłowego ustawienia się nawet na ciasnym parkingu ze słabo widocznymi przeszkodami.
Naturalnie cena zestawu wyposażonego także i system video będzie sporo wyższa, jednak warto przemyśleć również i montaż takiego systemu. Jest to niesamowita wygoda, którą z pewnością wielokrotnie docenicie, zwłaszcza podczas parkowania tyłem w nocy.
Jak działają czujniki?
Czujnik parkowania jest urządzeniem wykorzystującym tą samą technologię co echosonda. Jego zadaniem jest badanie odległości pojazdu od przeszkody i wysyłanie sygnału osobie kierującej samochodem. Najczęściej jest to sygnał w postaci dźwięku, denerwującego pikania, którego częstotliwość zwiększa się wraz ze zmniejszaniem się dystansu do danego obiektu. Czasami takie systemy wyposażone są również w wyświetlacz pokazujący odległość. Pozwala to ocenić jak daleko można podjechać, żeby nie uszkodzić samochodu.
Faktem jest, że te urządzenia nie są perfekcyjne i zdarza się, że wariują na przykład w sytuacjach, kiedy przeszkodę stanowi nieregularny obiekt. Są one jednak tylko systemem mającym za zadanie asystowanie kierowcy, nie zaś całkowite wyręczanie go przy parkowaniu, dlatego bardzo ważne jest zachowanie ograniczonego zaufania do wskazań czujnika i kierowanie się przede wszystkim własnym rozsądkiem i doświadczeniem.