Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, każdy samochód osobowy dopuszczony do ruchu po drogach publicznych musi być wyposażony w nie jeden, a dwa sprawne układy hamulcowe. Pierwszy — podstawowy, uruchamiany za pomocą nożnego pedału, służący do spowalniania i zatrzymywania samochodu oraz drugi — dodatkowy, zwany potocznie hamulcem ręcznym, uruchamiany dźwignią i służący do zabezpieczania samochodu przed stoczeniem się z pochyłej ulicy.
Prawo to jednak niejedyny powód, dla którego warto mieć w samochodzie sprawne hamulce. Drugi jest chyba oczywisty i jest nim bezpieczeństwo. Zadbany układ hamulcowy nie zawiedzie cię jako kierowcy, a w kryzysowej sytuacji zadziała tak skutecznie, jak to tylko możliwe. W tym artykule opiszemy w skrócie najczęstsze objawy problemów z układem hamulcowym i podpowiemy, co zrobić, aby mieć pewność, że wszystko w nim działa tak jak należy.
Objawy uszkodzonego układu hamulcowego
Najczęściej powodem problemów z hamulcami w samochodzie osobowym nie jest awaria jako taka, a zużycie części eksploatacyjnej w postaci klocków hamulcowych. Na szczęście samochody są projektowane tak, aby poinformować kierowcę, że klocki są zużyte i należy je wymienić. Sygnał o tym może pojawić się na dwa sposoby. W nowoczesnych samochodach montowane są czujniki, które badają zużycie klocków i w razie ich zużycia wyświetlają komunikat na desce rozdzielczej. Jeśli ten system zawiedzie lub samochód nie jest w niego wyposażony, to pozostaje jeszcze tradycyjna metoda. Jest nią budowa samego klocka hamulcowego, który po zużyciu ocierając się o tarczę hamulcową, wydaje charakterystyczny i nieprzyjemny dźwięk podczas hamowania.
Skoro już mowa o dźwięku, to każdy nowy dźwięk pojawiający się podczas hamowania, jest wyraźnym sygnałem, że coś w układzie hamulcowym wymaga uwagi i że należy niezwłocznie oddać samochód w ręce mechanika.
Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że układ hamulcowy jest sprawny, jest uważne śledzenie sprawności działania hamulców. Jeśli zauważysz, że hamulce działają słabiej niż kiedyś, że pedał trzeba wciskać mocniej lub dalej, lub jeśli cokolwiek innego działa inaczej niż zwykle, to nie czekaj i umawiaj się z mechanikiem na przegląd układu hamulcowego.