Wymiana akumulatora, bez względu na to, czy jest to akumulator żelowy, czy innego typu, powinna odbywać się co 4-6 lat. Nie jest to bardzo trudna procedura, dlatego wiele osób podejmuje decyzję, że zrobi to samodzielnie. Co może się stać w czasie wymiany baterii samochodowej?
Teoretycznie odpinanie i podłączanie akumulatora to całkiem łatwa czynność. W praktyce może przynieść jednak czasem niemiłe niespodzianki. Nierzadko zdarza się, że wymieniając akumulator żelowy czy AGM, spowodujemy powstanie fontanny iskier. Czasem może nawet dojść do przyspawania klucza do karoserii lub wybuchu baterii.
Przy nieostrożnym wyjmowaniu akumulatora można również rozchlapać znajdujący się w nim elektrolit.
Wymiana akumulatora – co może pójść nie tak
Przymierzając się do wymiany akumulatora, musimy odpowiednio ustawić i zabezpieczyć samochód. Brak zaciągniętego hamulca ręcznego może spowodować, że auto odjedzie i przy okazji zrobi nam krzywdę. Pojazd stojący na nierównym terenie znacznie utrudni nam wymianę.
Trzeba też koniecznie wyjąć kluczyki ze stacyjki. W chwili, kiedy auto zostaje bez prądu, bardzo często dochodzi do samo zablokowania się.
Wymiana akumulatora – jak ją przeprowadzić
Rozpoczynając wymianę akumulatora, trzeba upewnić się, że mamy klucz płaski 10 mm oraz klucz nasadowy 13 mm. Następnym krokiem jest odłączenie „masy”, czyli kabla ujemnego. Jeśli tego nie zrobimy to bez względu na to, czy wymieniamy akumulator żelowy, czy inny, może dojść do spięcia akumulatora. Następnie należy odłączyć klemy, by nie wyrwać ich przy demontażu baterii samochodowej. Później pozostaje już tylko odpięcie kabla dodatniego i odkręcenie śrub.
Jeżeli mamy nowoczesny pojazd (samochód osobowy lub kamper) w chwili, kiedy odłączamy akumulator AGM czy akumulator żelowy, warto podpiąć baterię podtrzymującą. W ten sposób nie doprowadzimy do rozprogramowania licznych układów.
Wymiana akumulatora i montaż
Nowy akumulator musi być stabilnie zamontowany. Jeżeli będzie się przesuwał w czasie jazdy, może się uszkodzić. Kiedy jest już pewnie przymocowany, trzeba podpiąć klemy. Tu ważna jest kolejność. Najpierw zapinamy dodatnią, a potem ujemną. Trzeba pamiętać, żeby nie przypinać klem zbyt mocno. Jeśli włożymy w to zbyt dużo siły, końcówki biegunów mogą się ukruszyć, a to przekłada się na działanie urządzenia.
Wymiana akumulatora u specjalisty
Jak widać, nawet tak teoretycznie prosta czynność, jak wymiana akumulatora wymaga nieco doświadczenia. Jedną z najczęstszych przyczyn usterek akumulatorów jest ich nieprawidłowe zamontowanie. By nie być zmuszonym do nabycia kolejnej baterii samochodowej, lepiej zaufać specjalistom. Mechanikom pracującym w warsztatach w sieci Battery Point niestraszne są akumulatory żelowe, AGM czy SLA.