Sprzedaż samochodu w Internecie – jak przygotować ogłoszenie?

Decydując się na sprzedaż auta, posiada się dwie, podstawowe możliwości: szukanie nabywcy tzw. „pocztą pantoflową” lub wystawienie ogłoszenia w Internecie. Druga opcja jest o tyle kusząca, że dociera do większego grona odbiorców oraz ułatwia przeprowadzenie szybkiej, udanej transakcji. Istotne jest przy tym miejsce wystawienia oferty oraz jej treść. Jak zatem przygotować najlepsze ogłoszenie, które zainteresuje potencjalnych kupujących?

Gdzie umieścić swoje ogłoszenie?

Szybkie znalezienie nowego właściciela dla swojego samochodu zależy od kilku kwestii. Przede wszystkim atrakcyjności oferty oraz miejsca, gdzie została ona opublikowana. Ilość portali ogłoszeniowych jest obecnie tak duża, że trudno zdecydować, który z nich będzie najlepszy. Na pewno warto zwrócić uwagę na liczbę użytkowników oraz dostępnych ofert, a także ile będzie kosztowało umieszczenie ogłoszenia. Dobrze, żeby było to oczywiście bezpłatne. Świetnym przykładem będzie tu serwis ogłoszeniowy Pokato.pl, w który można opublikować swoją ofertę zupełnie bezpłatnie. Co ważne, z tej platformy korzysta wielu użytkowników, a ich grono systematycznie się powiększa. Wystarczy sprawdzić ogłoszenia samochody używane, których jest naprawdę sporo, a wciąż pojawiają się kolejne. I przede wszystkim – ogłoszenia bardzo szybko znikają, co świadczy o tym, że Pokato cieszy się dużym zainteresowaniem. Teraz wystarczy tylko odpowiednio przygotować auto oraz zredagować ogłoszenie zgodnie ze wskazówkami, które znajdziesz niżej.

Zdjęcia – zadbaj o dobre światło

To, na co w pierwszym momencie zwracają uwagę potencjalni kupujący, to oczywiście zdjęcie. Główna fotografia, widoczna przy tytule ogłoszenia, powinna być wyraźna oraz atrakcyjna. Najlepiej, żeby prezentowała też samochód w całości. W treści ogłoszenia należy umieścić też kolejne zdjęcia, które ukazują auto ze wszystkich stron oraz jego wnętrze. Ile powinno być takich zdjęć? W tym przypadku, więcej wcale nie oznacza lepiej. Optymalna ilość to ok. 5 – 10, dobrej jakości fotografii. Najważniejsze kwestie podczas ich wykonywania to:

  • światło: zdjęcia muszą być dobrze oświetlone, niewyraźne lub zrobione po zmroku mogą budzić obawy o to, że chce się coś ukryć
  • tło: powinno być czyste i naturalne, dodatkowe elementy lub sztucznie doklejone tło będą rozpraszać oraz wyglądać mało profesjonalnie
  • rozdzielczość: jak największa, pozwali ukazać autentyczny wygląd samochodu.

Na zdjęciach powinny być widoczne także wszelkie mankamenty auta: nawet drobne rysy. Widząc je, kupujący nabierze pewności, że ma do czynienia z uczciwym sprzedawcą. Unikniesz też w ten sposób sytuacji konfliktowych. Przed wykonaniem fotografii, dobrze byłoby umyć i sprzątnąć auto – czysty i zadbany samochód będzie po prostu wyglądał lepiej.

Informacje, które przyciągną uwagę

Treść ogłoszenia powinna być maksymalnie skondensowana. Oznacza to, że musi zawierać wszelkie, ważne informacje na temat stanu samochodu i jego historii, ale jednocześnie być możliwie zwięzła. Niezbędna jest też poprawna polszczyzna, unikanie jakichkolwiek zwrotów młodzieżowych czy też dopisywanie nieprawdopodobnych opowiadań, nawet jeśli mają mieć postać anegdot (słynne historie o samochodach prosto od niemieckich emerytów są już dość mocno wyeksploatowane). Lepiej postawić na profesjonalizm, uczciwość i rzetelność. Trzeba też pamiętać, że nie każda osoba zainteresowana ogłoszeniem jest specjalistą od motoryzacji i duża ilość skomplikowanych skrótów (jak np. ASR, ESP, ABS) może tylko ją przestraszyć. Każdy tego typu termin powinien być więc dobrze wyjaśniony. Jakie dodatkowe informacje przyciągną uwagę?

  • garażowanie samochodu, które ma wpływ na ogólny stan auta
  • palenie papierosów w samochodzie, zapach dymu utrzymuje się w tapicerce bardzo długo
  • dodatkowe wyposażenie: należy wymienić tylko te, które jest w pełni sprawne
  • oryginalna, kompletna dokumentacja: kupujący często się jej domagają.

Stosując wszystkie te rady można liczyć na duże zainteresowanie swoją ofertą. A szybka sprzedaż będzie tylko kwestią czasu.

Redakcja