Jak zarejestrować auto używane?

Gdy dokonamy już zakupu wybranego przez siebie samochodu, pojawia się przed nami niezbyt miła wizja wizyty w stosownym urzędzie, by dokonać ewidencji nowego nabytku. Dlatego poniżej znajduje się kompendium wiedzy na temat tego, jak zarejestrować auto, by zajęło to jak najmniej czasu oraz obyło się bez zbędnych komplikacji.

Dlaczego trzeba rejestrować zakupiony samochód?

Chociaż przepisy nie mówią o tym wprost, to dla własnego świętego spokoju i pewności, że zrobiliśmy wszystko by beztrosko i pełnoprawnie korzystać z nowego pojazdu, warto zarejestrować kupiony przez siebie używany samochód, w ciągu trzydziestu dni od jego nabycia.
Prawo określa to w sposób taki, że powinno się powiadomić odpowiedniego starostę o nabyciu auta lub jakichkolwiek zmianach, które wpływałyby na treść jego dowodu rejestracyjnego. Nie ma tu więc dosłownie mowy o przerejestrowaniu, ale wiele urzędów właśnie tak rozumie ten przepis i aby uniknąć kary lub długiego postępowania sądowego, lepiej dokonać wszelkich formalności. Ponadto, chyba nikt z nas nie życzyłby sobie, aby ktoś jeździł i zbierał na przykład punkty karne, zarejestrowanym na nas samochodem.

Gdzie rejestruje się samochód i jakie niesie to ze sobą koszty

Zarówno nowe, jak i używane auta rejestruje się w odpowiednim ze względu na miejsce zamieszkania urzędzie. Z reguły będzie to wydział komunikacji starostwa powiatowego, a dla osób mieszkających w miastach na prawach powiatu ten sam wydział, ale w urzędzie miasta. Natomiast mieszkańcy Warszawy powinni udać się do właściwego dla siebie urzędu dzielnicy.
Jeśli chodzi o opłaty, to zaleca się dokonywać ich przed wizytą w urzędzie oraz dołączyć ich potwierdzenia do wszystkich składanych dokumentów. Rejestrując auto używane, wydamy 85 złotych za samo wydanie dowodu rejestracyjnego oraz nalepek, a także 80 złotych na tablice rejestracyjne, można zdecydować się także na rejestracje z wybranymi przez siebie znakami, co kosztuje jednak aż 1000 złotych. Nie zapomnijmy również o opłacie za pozwolenie czasowe, czyli tak zwany „miękki dowód”- 13,50 złotych oraz o opłacie ewidencyjnej w wysokości 50 groszy za wydanie każdej z wyżej wymienionych rzeczy. Zapłaty dokonać można w kasie urzędu lub odpowiednio opisanym przelewem bankowym.

Jakie dokumenty potrzebne są do rejestracji auta

Aby całość procesu rejestracji i wizyta w urzędzie przebiegła maksymalnie szybko i sprawnie, przygotować należy dokumenty takie jak:
– starannie wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu;
– potwierdzenie tego, że jesteśmy właścicielem rejestrowanego auta (na przykład umowa darowizny, faktura VAT czy umowa kupna-sprzedaży);
– potwierdzenie uiszczenia niezbędnych opłat;
– dowód rejestracyjny, koniecznie z ważnym badaniem technicznym;
– karta pojazdu, o ile była wydana.
Nie można zapomnieć również o dostarczeniu starych tablic rejestracyjnych- będzie trzeba zostawić je w urzędzie.

Jak wygląda procedura rejestracji samochodu

Składając dokumenty, powinniśmy mieć świadomość tego, że na początku dokonujemy rejestracji czasowej, która ważna będzie 30 dni. Po sprawdzeniu poprawności składanych przez nas dokumentów, w większości przypadków otrzymujemy własnie czasowy, „miękki” dowód, nowe tablice rejestracyjne oraz nalepki na szyby, aby móc zgodnie z prawem poruszać się po drogach.
Po upływie tych 30 dni nasz stały, „twardy” dowód powinien być gotowy do odbioru. Warto wiedzieć, że w wielu urzędach auto zarejestrować można także online: trzeba tylko posiadać profil zaufany oraz utworzyć konto w urzędowym systemie ESP. Wszystkie potrzebne dokumenty składa się w formie skanu, co pozwala nam uniknąć jednej wizyty w urzędzie. Tablice, naklejki oraz dowód mogą zostać wysłane pocztą lub możemy odebrać je też osobiście.

O czym jeszcze warto pamiętać

Wiemy już jak zarejestrować auto, ale warto pamiętać jeszcze o kilku drobnych sprawach, takich jak na przykład zakup polisy ubezpieczeniowej OC, gdyż bez tego nie będzie można poruszać się po drogach. Niekiedy problematyczna jest też kwestia współwłasności pojazdu, ponieważ często zapomina się o tym, że przy jego rejestracji muszą być obecni wszyscy właściciele. A aby zarejestrować nie swój pojazd, potrzebne będzie odpowiednio napisane i opłacone pełnomocnictwo.

Redakcja