Jaki płyn chłodniczy wybrać?

Eksploatacja samochodu pociąga za sobą konieczność ewentualnych napraw i konserwacji. Do poprawnego działania samochodu ważne jest, aby wszystkie podzespoły były sprawne. Jednym z najważniejszych jest system chłodniczy. Bez jego poprawnego działania auto szybko przestanie jeździć, a nawet może się zapalić. Aby tego uniknąć, niezwykle istotne jest dbanie o ten element samochodu. Kluczowym, prewencyjnym działaniem konserwacyjnym jest wymiana i kontrola poziomu płynu chłodniczego, bo bez niego przegrzaniu ulegną najważniejsze elementy pojazdu. Jaki płyn chłodniczy wybrać? Na co zwracać uwagę podczas zakupu? Jaki kolor płynu chłodniczego i czy jego barwa ma znaczenie? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule. 

Zobacz: Falowanie obrotów silnika jako objaw awarii

Jak działa płyn chłodniczy?

Zanim przejdziemy do właściwej części artykułu, czyli wskazówek, jaki płyn chłodniczy kupić, najpierw co nieco o tym, dlaczego w ogóle stosuje się go w pojazdach. W procesie pracy silnik samochodowy generuje ciepło. Ciepło to musi być obniżone, w przeciwnym przypadku dojdzie do zapłonu silnika. Płyn chłodniczy ma za zadanie ograniczyć ciepło silnika i innych podzespołów samochodowych. Z tego powodu jest to niezwykle ważny element pracy samochodu, który powinien być regularnie kontrolowany. Płyn odprowadza około 30% energii cieplnej z silnika do systemu chłodniczego, dodatkowo dba o sprawność systemu, zapobiegając korozji i innym zniszczeniom mechanicznym. Sprawny system chłodniczy jest najważniejszy, aby zapewnić silnikowi długą i prawidłową pracę. Nic, więc dziwnego, że wielu użytkowników pojazdów mechanicznych zadaje sobie pytanie, jaki płyn chłodniczy zakupić i stosować w swoim samochodzie. Poza obecnością samego płynu istotna jest regularna kontrola jego poziomu w zbiorniku. Aby to zrobić, samochód należy ustawić na płaskiej, równej powierzchni, a następnie podnieść maskę do góry i sprawdzić czy poziom płynu zawiera się pomiędzy liniami minimum i maksimum. 

Ważne: w czasie kontroli poziomu płynu nie powinno odkręcać się nakrętki zbiornika. Dodatkowo, poziom płynu może się wahać w zależności od faktu, czy silnik jest rozgrzany czy schłodzony, zawsze jednak jego wartość powinna mieścić się w normie.

Płyn chłodniczy – skład

Płyn chłodniczy – skład tego produktu w dużej mierze to po prostu woda. Wydawać by się mogło, że powinna być wystarczająca, ale ogranicza ją moment wrzenia w 100 stopniach Celsjusza oraz zamarzanie poniżej zera stopni. Dlatego też wodę miesza się z między innymi glikolem etylenowym. Mieszanina obu tych substancji pozwala na obniżenie momentu zamarzania oraz podwyższenie momentu wrzenia przy proporcjach pół na pół. Dodatkowo płyn chłodniczy – skład tego produktu wzbogacany jest innymi substancjami chemicznymi, które mają zabezpieczyć elementy samochodu przed korozją czy osadami. Mają one też na celu zwiększenie żywotności płynu, gdyż ten jest silnie higroskopijny – pochłania wodę z otoczenia, przez co ulegają zmianie jego właściwości. 

Płyn chłodniczy – jaki wybrać?

Użytkownicy samochodów często zadają pytanie: płyn chłodniczy – jaki wybrać do swojego pojazdu? Wspomniane zostało, że istnieją grupy płynów chłodzących. Typy te to: IAT, OAT i HOAT. Pierwszy wspomniany typ to najstarsza technologia chłodzenia w samochodach. Płyn tego typu jest mało trwały, może powodować korozję i jednocześnie zawarte w składzie krzemiany osadzają się na elementach systemu chłodniczego powoli go niszcząc. Drugi typ, czyli OAT w składzie zawiera kwasy organiczne, bez krzemianów. Kwasy mają za zadanie chronić system chłodzenia przed korozją i osadami. Ma on wyższa trwałość, lecz nie powinien być stosowany w niektórych starszych pojazdach gdyż niszczy uszczelki w systemie chłodzenia oraz doprowadzi do korozji ołowianych nitów, które były stosowane. Ostatni typ to typ hybrydowy. Zawiera w składzie zarówno kwasy organiczne jak i krzemiany. Łączy właściwości obu typów. Jego trwałość jest wysoka, nawet do pięciu lat i doskonale chroni elementy przed korozją. Jest alternatywą dla płynu IAT.

Sprawdź też: Wymiany eksploatacyjne w samochodzie

Płyn chłodniczy - jaki wybrać? Poradnik

Jaki kolor płynu chłodniczego?

Czy kolor płynu chłodniczego ma jakieś znaczenie? Jaki wybrać do swojego pojazdu? Do płynu dodawane są różnego rodzaju barwniki, stąd różne kolory płynu chłodniczego. Nie mają one jednak wpływu na właściwości. Dlatego też co do zasady możliwym jest mieszanie płynów chłodniczych w różnych kolorach, pod warunkiem, że należą one do tej samej grupy i mają podobny skład. Kolory są głównie zabezpieczeniem przed spożyciem – dlatego też płyny chłodnicze barwione są na kolory nienaturalne, rzadko występujące w przyrodzie.

Jaki płyn chłodniczy? Podsumowanie i wnioski

Wiele na temat tego, jaki płyn chłodniczy wybrać, zostało napisane powyżej. Kupując tego typu produkt warto mieć na uwadze, by zdecydować się na płyn, który wytrzyma temperaturę wyższą niż 100 stopni Celsjusza. Kolor płynu chłodniczego nie ma znaczenia – po prostu stosuje się w nim barwniki, by ochronić przed przypadkowym jego spożyciem. Kierowcom, którzy nie pamiętali, jaki płyn chłodniczy wlali poprzednim razem do swojego pojazdu, polecamy wybór z asortymentu przeznaczonego do mieszania z innymi płynami. 

Redakcja