Dobór śrub do felg samochodowych to sprawa niezwykle istotna i nie należy jej traktować „po macoszemu”. Zamocowanie śrub o parametrach niezgodnych z zaleceniami producenta może nie tylko doprowadzić o odkręcenia się takiej śruby i w najgorszym przypadku odpadnięcia koła podczas jazdy, ale również do uszkodzenia innych elementów samochodu. Szczególnie wrażliwe mogą być na przykład czujniki ABS, co również ma wpływ na nasze bezpieczeństwo.
Brak doświadczenia? Poradź się specjalisty
Z tego właśnie powodu jeśli nie posiadacie odpowiedniego doświadczenia i wiedzy to przed zakupem śrub do felg warto skontaktować ze specjalistą w tej dziedzinie, a najlepiej już jemu powierzyć dobór odpowiednich akcesoriów.
Co prawda informacja o rodzaju potrzebnych śrub powinna być podana w instrukcji obsługi samochodu lub w dokumentacji udostępnianej przez producenta samej felgi, ale zwłaszcza przypadkach zakupu auta używanego może tego zabraknąć. Także w przypadku wyboru zamiennika oryginalnej felgi może się okazać, że akurat ta część musi zostać umocowana śrubami, których nie przewidział producent samochodu. Wtedy, jeśli uprzemy się już na samodzielny dobór tej części to ratunkiem będzie dla nas internet i wiedza zgromadzona w tym medium.
Dopasowując śrubę do naszej felgi musimy zwrócić uwagę na kilka parametrów.
Po pierwsze skok gwintu oraz jego średnica, które są parametrem dobieranym nie do samej felgi ale do piasty koła, więc akurat w tym przypadku rodzaj felgi nie ma większego znaczenia. W celu doboru najlepiej będzie dysponować parametrami podanymi przez producenta auta, ale można również dokonać pomiaru starej śruby.
Kolejnym istotnym parametrem jest osadzenie śruby, czyli wartość która musi odpowiadać rodzajowi gwintów w samej feldze.
Wyróżnić można trzy rodzaje osadzeń (kuliste, stożkowe i płaskie) i bardzo ważne dobranie dokładnie takiego jakie zalecane jest przez producenta. W przeciwnym razie nie da się właściwie umocować felgi co może skutkować nawet odpadnięciem koła, co z w czasie jazdy skończy się groźnym wypadkiem. To samo może nas czekać, jeśli zaniedbamy kolejny ważny parametr czyli długość śruby.
Oczywistym jest, że zbyt krótka lub za długa śruba uniemożliwi właściwe umocowanie koła co może mieć poważne konsekwencje. Śrubę mierzy się od stożka aż do końca gwintu.
Ostatnią cechą opisującą śrubę do felgi jest rozmiar klucza jakim będzie ona mocowana. Najczęściej stosuje się tu wymiary 17 lub 19 ale zdarzają się także i większe, chociaż ma to miejsce w zdecydowanie mniejszej ilości przypadków.