Regularne, coroczne kontrolowanie badanie stanu technicznego naszego pojazdu jest ustawowym obowiązkiem każdego właściciela auta. Polskie prawo zabrania poruszania się po drodze autem, które nie posiada odpowiedniego potwierdzenia swojej sprawności technicznej, dlatego raz do roku każdy kierowca musi się udać do okręgowej stacji kontroli pojazdów w celu potwierdzenia, że jego maszyna nie stwarza zagrożenia w ruchu. Co prawda jest to czynności sprawdzające jakich dokona pracownik takiego punktu są niezwykle istotne, ale mimo tego warto również samemu sprawdzać, przynajmniej widoczne parametry świadczące o dobrej kondycji samochodu.
Nie tylko coroczny przegląd!
Niestety wielu kierowców poprzestaje wyłącznie na obowiązkowych kontrolach, co może skutkować ignorowaniem nawet poważnych usterek pojawiających się w ciągu roku. Takie zachowanie ma nie tylko negatywny wpływ na ogólny poziom bezpieczeństwa na drogach ale może również znacznie obciążyć budżet kierowcy, jeśli okaże się że zaniedbana przez niego awaria przerodziła się w poważniejsze uszkodzenie.
Oględzin własnego samochodu warto zwłaszcza dokonywać w przypadku posiadania starszego auta. Wiadomo, że chociaż starsze konstrukcje były wyposażone w mniejszą ilość zawodnej elektroniki ale jednak zużyciu mogły już ulec inne, bardzo ważne części.
Jeśli nie odwiedzamy regularnie mechanika w celu dokonania dodatkowego przeglądu to dobrze jest przynajmniej zwracać uwagę na zewnętrzne oznaki możliwych usterek i to jak pojazd zachowuje się podczas jazdy.
Kiedy powinniśmy zachować czujność?
Szczególnie niepokojąca może być zwłaszcza nagła utrata mocy, falowanie obrotów czy to że samochód ściąga na którąś stronę. Zwłaszcza to ostatnie może zwiastować poważną awarię elementów mających kluczowy wpływ na bezpieczeństwo.
Przyczyn ściągania auta na boki może być naprawdę wiele. Najczęstszą jednak przyczyną takiego zachowania utrata prawidłowej zbieżności kół, co można bez problemu i niewielkim kosztem naprawić w najbliższym warsztacie.
Częstą przyczyną ściągania, zwłaszcza podczas hamowania, może być awaria w układzie hamulcowym a już szczególnie nadmierne zużycie klocków czy tarcz hamulcowych. Być może również nastąpiło zatrzaśnięcie się zacisku hamulcowego przy którymś kole, co już może być bardzo groźne.
Zdarza się również, że przyczyną takiej reakcji samochodu jest nieprawidłowo dokonana naprawa blacharska po stłuczce czy wypadku lub po prostu nieprawidłowe ciśnienie, bądź też nadmierne zużycie jednej z opon. Niezależnie jednak od przyczyny jeśli zauważymy taki objaw w naszym pojeździe to mądrze będzie udać się od razu do mechanika.