Kiedy wymienić łącznik stabilizatora?

Układ zawieszenia to w każdym samochodzie niezmiernie ważny system, który nie tylko wpływa na wygodę kierowcy i pasażerów, ale również jest jednym z podstawowych systemów odpowiadających za bezpieczeństwo na drodze. Niewielkich rozmiarów łącznik stabilizatora to jeden z elementów zawieszenia. Odpowiada on za połączenie z wahaczem lub z kolumną zawieszenia. Jakie są sygnały, że wymiana łącznika stabilizatora będzie nieunikniona? Jakie są tego objawy i po czym to rozpoznać? 

Stan polskich dróg a wymiana łącznika stabilizatora

Zawieszenie, znajdując się jakby na „pierwszej linii frontu” podczas pokonywania niespecjalnie równych polskich dróg, ulega stosunkowo dość szybkiemu zużyciu. Wpływ na jego żywotność ma nie tylko jakość poszczególnych części, ale również stan naszych codziennych tras oraz styl jazdy. W polskich warunkach drogowych, gdzie wszelkiego rodzaju dziury i nierówności na szosie nie są niczym wyjątkowym, może się zdarzyć, że elementy zawieszenia zużywają się znacznie szybciej niż przewidział to ich producent. Dlatego tak ważne jest regularne kontrolowanie aktualnego stanu tego systemu i natychmiastowa naprawa w przypadku wystąpienia usterki, co zapobiegnie poważniejszej i kosztowniejszej wymianie łącznika stabilizatora lub innych komponentów, znajdujących się pod maską pojazdu. 

Zobacz: Oznaki świadczące o zużyciu opony

Łącznik stabilizatora – objawy zużycia

Po czym poznać, że łącznik stabilizatora ma objawy zużycia? Najpopularniejsze i najpowszechniej występujące ku temu przesłanki to dźwięki stukania, skrzypienia lub piszczenia, wydobywające się z okolic kół. Gdy pojazd porusza się po nierównej nawierzchni małą prędkością, objawy te nasilają się. Co jeszcze może sugerować, że łącznik stabilizatora ma objawy zużycia? Gdy kierowca zaobserwuje pogorszenie się właściwości jezdnych spowodowane luzami na łącznikach, może być to sygnał, że wymiana tego niewielkiego elementu zawieszenia jest nieunikniona. Zatem jeśli w samochodzie występują podobne odgłosy, to czym prędzej powinniście udać się do warsztatu w celu sprawdzenia, czy przypadkiem nie będzie konieczna wymiana łącznika stabilizatora. 

Wymiana łącznika stabilizatora - poradnik

Zawieszenie – co najczęściej się psuje?

Jednym z bardziej awaryjnych elementów naszych zawieszeń są niewątpliwie łączniki stabilizatora, które odpowiadają głównie za prawidłową trakcję pojazdu w czasie pokonywania zakrętów. Zwykle żywotność tych części przewidziana jest na około 20 – 30 tysięcy przejechanych kilometrów, ale mogą się zdarzyć sytuacje kiedy wymiana łącznika stabilizatora może być konieczna znacznie wcześniej. Podczas regularnego pokonywania szczególnie dziurawych odcinków drogi, trzeba być bardzo wyczulonym na wszelkie objawy mogące świadczyć o zużyciu nie tylko tej części ale również i innych elementów zawieszenia. Zaniedbanie naprawy po wystąpieniu usterki nie tylko wpłynie na komfort jazdy, ale również spowoduje szybsze zużywania się innych elementów tego układu.

Ile kosztuje wymiana łącznika stabilizatora?

Sama część nie jest szczególnie droga, nawet jeśli mówimy o zakupie elementu produkowanego przez uznane firmy. Także i wymiana łącznika nie powinna przysparzać szczególnych problemów mechanikowi i właściwie jest to czynność na tyle prosta, że można ją przeprowadzić samodzielnie w garażu. Oczywiście będzie konieczne posiadanie odpowiednio dużej wiedzy na temat mechaniki i kilka godzin wolnego czasu. Łączniki stabilizatora to części, które trzeba wymieniać parami, jednocześnie po obu stronach.

Sprawdź też: Jak dbać o klocki hamulcowe?

Wymiana łącznika stabilizatora – podsumowanie

Lepiej zapobiegać niż leczyć – zasada ta ma także zastosowanie w przypadku wymiany łącznika stabilizatora. Eksperci zalecają, by nie czekać na pojawienie się opisanych powyżej objawów, tylko regularnie wymieniać tę część na nową. Według jednej teorii należy to robić po każdych przejechanych 15 tysiącach kilometrów. Z kolei inna szkoła głosi, że wymiana łącznika stabilizatora jest zalecana co dwa lata – bez względu na to, ile pokonaliśmy w tym czasie kilometrów i jak często korzystamy z pojazdu.

Redakcja